Art.
Previous
Next
 

Date of issue: 25th of April 1992.

OBC/COB : number: 2452-2453

 

Created by: Désire Roger Raveel / Jo Delahaut / P.P.G. De Schutter

Perforation: 11 1/2
Size card :35 x 44mm ; 44 mm x 35 mm
Composition of the sheets: 40
Printing Process: Rasterdeepprint/Heliogravure
Number of plates: 1-2
Printing Run: 5.000.000 ex each
Paper: P5 ( see paper Types )

 

2452 - 15F - 'Witte magie nr. VI'
2453 - 15F - 'Coulours'

INFO

Roger Raveel werd geboren op 15 juli 1981 te Machelen-aan-de-Leie. Gedurende de periode 1933-1945 studeerde hij achtereenvolgens aan de Stedelijke Academie te Deinze en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent. Vanaf 1948 begint stilaan zijn vernieuwing van de plastische taal en wijze van waarnemen die leidt tot het ontstaan van werken als "Man op rugzijde " en " Gele man met karretje " 1952, "Neerhof met levende duif" 1968 en vooral tot het historisch kunstwerk, de muurschilderingen in de keldergangen van het kasteel te Beervelde dat hij realiseerde in 1966-67 met medewerking van Raoul De Keyzer, Renier Lucassen en Etienne Elias. In 1969 maakt en verklaart hij de fabriek Dulcia tot kunst dit in samenwerking met De Keyzer, Elias, Lucassen, De Clercq en Jooris. In 1977 ontstaat zijn muurschildering in het Metrostation De Merode te Brussel. Zijn meest complexe en gigantische creatie is wel zijn ruimtelijke muurschildering met geïntegreerde objecten en spiegels in de gebouwen van het loodswezen te Oostende tijdens het jaar 1989. Op 10 mei 1990 duwt hij zelf zijn picturaal tot kunstwerk gemaakte kleerkast op fietswielen van het Paleis voor Schone Kunsten tot op de binnenkoer van het stadhuis te Brussel. Deze bizarre gebeurtenis met dit bizarre kunstwerk gaf hij de titel: De zin van het Zinloze. Andere mijlpalen in zijn oeuvre zijn: "Hulde aan Giotto" 1956, "Ying-Yang" 1958-59, "De illusiegroep" 1964, "Het verschrikkelijke mooie leven" (met kooi en levende kanaries) 1965, "Karretje om de hemel te vervoeren" 1968; talloze individuele tentoonstellingen in binnen-en buitenland o.m. museale retrospectieven te Haarlem (1969), Amsterdam en Gent (1974), Venlo (1981), Brussel en Munster (1983), Aachen (1984), Eindhoven (1986). Roger Raveel ontving o.m. de "Joost van de Vondelprijs" te Munster in 1983. Persoonlijke visie De mogelijkheid van het kunnen aanwenden, in mijn beelding, van al of niet door een lijn afgebakende witte en of hevig gekleurde vlakken, die optisch uit de atmosfeer en de ruimte van het schilderij springen, is al vanaf 1950 duidelijk een belangrijk element van de nieuwe facetten van de plastische taal die ik heb ontwikkeld uit het visueel waarnemen van de ons omringende werke1ijkheid. Hierdoor werd het mogelijk de relatie met tijd, ruimte en het niets, in cosmische betekenis, van zowel geestelijke zaken als stoffelijke dingen zichtbaar te maken. Aldus ontstonden in mijn werken soms witte vlakken die alleen maar het absolute niets voelbaar maakten maar soms waren er ook gradaties van geest en stof in gesuggereerd die als het ware een magische kracht opriepen. Als kind was ik zeer geboeid door het verhaal over de heilige Veronica met de zweetdoek en schilderijen met die voorstalling kregen mijn bijzondere aandacht. Maar ook het beeld van een vrouw die een stuk wit wasgoed aan de waslijn te drogen hing fascineerde mij en had een metafysische geladenheid. Misschien lag hierin de eerste impuls van creaties als bijvoorbeeld "Witte Magie" 1968, een schilderij van 200 x 150 cm. en "Maartse Magie", een schilderij van 147 x 210 cm. olie op doek + houten lat. Dit werk bevindt zich in het museum PMMK, Romestraat, Oostende. Ook de vijf werken die ontstonden in 1990 - 91 met als thema "Witte Magie" en die deel uitmaakten van mijn tentoonstellingen tijdens de maanden september - oktober 1991 in de galerijen Espace te Amsterdam, zijn hierbij onder te brengen. Het is in deze context dat het schilderijtje van de nu uitgegeven postzegel dient te worden geplaatst. Roger Raveel

Jo DELAHAUT werd geboren te Vottem op 22 juli 1911. Na zijn studies aan de "Académie des Beaux-Arts" te Luik (1928-1934), behaalde hij in 1935 zijn licentiaatsdiploma in Kunstgeschiedenis en Archeologie. In 1939 werd hem door de Luikse Universiteit de titel " doctor in kunstgeschiedenis en archeologie " toegekend. In 1947 werd hij lid van "Realites Nouvelles" te Parijs. Te Brussel was hij medestichter van de groepen "Art Abstrait" (1958) en "Art Construit" (1960). In 1968 werd hij leraar esthetica aan het "Institut National des Arts du Spectacle" en tevens leraar schilderkunst aan de "Ecole Nationale Superieure d'Architecture et des Arts Visuels", twee Brusselse onderwijsinstellingen. In 1978 werd hij tot lid gekozen van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België. Zijn voornaamste tentoonstellingen sinds 1980: - 1980 Doornik: Galerij " Le Lion Blanc " Liege: Mushe St-Georges Antwerpen: Galerij "VECU" - 1981 Kessel: Galerij " Dobbelhoef" Ludwigshaven: Wilhelm-Hack - Museum - 1982 Düren: Leopold - Hoesch – Museum Köln: Galerie Teufel Brussel: Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België en Kamer van Koophandel - 1983 Montreal: Musee d'Art Contemporain - 1984 Doornik: Musee des Beaux-Arts - 1985 Sao Paulo: 18de Biënnale - 1986 Buenos-Aires: Museum voor Moderne Kunst - 1987 Oostende: Provinciaal Museum - 1988 Liege: Musee Moderne Zijn werken werden door tal van musea aangekocht (Antwerpen, Brussel, Kortrjk, Gent, Oostende, Liege, Spa, Verviers, alsook Barcelona, Dublin, Villeneuve d'Ascq, Dresden, Wien, Cholet, Bratislava, enz.) Persoonlijke visie Altijd al heb ik gevonden dat het ontwerpen van een postzegel (net zoals het ontwerpen van een boekenkaft of een affiche een belangrijke zaak is die heel wat denkwerk vergt. Weliswaar geldt de postzegel in de eerste plaats als bewijs van voorafbetaling van het port. Evenzeer echter dient hij aan bepaalde esthetische en zelfs psychologische criteria te beantwoorden. Hij siert als het ware de omslag waarop hij wordt aangebracht, maar of men het nu wil of niet, hij vertolkt ook een bepaalde geestesinstelling. Derhalve is het wenselijk dat de postzegel - afgezien van zijn plastische kwaliteiten – zich veeleer uitdrukt in de taal van vandaag, dan in die van een achterhaalde esthetiek die haar oorsprong vindt in een slecht begrepen conformisme. Daarom lijkt het mij absoluut noodzakelijk om zoveel mogelijk een beroep te doen op beeldende kunstenaars die in alle vrijheid creatief werk kunnen leveren en in een postzegel datgene weten te leggen wat ook in hun belangrijkste werken tot uiting komt. Zo goed ik kon, heb ik geprobeerd hieraan tegemoet te komen. Jo Delahaut De Directie Filatelie verneemt, diep getroffen, het overlijden op 20.02.1992 van Jo Delahaut, de kunstenaar die ons met zijn postzegel "zonder thema" bereidwillig en begeesterd een van de vele facetten van zijn kunst demonstreerde. Hij was een groot schilder, een oprecht humanist en een goede vriend De Directeur van de Filatelie J. Demol

 

 

 

.