Christmas
Previous
Next
 

Date of issue: 17th of Novembre1973.

OBC/COB number: 1688

Created by: Jean de Vos

Perforation: 11 1/2
Size: 24mm x 37mm
Composition of the sheets: 30
Printing Process: Steeldeepprint
Number of plates: 1-2-3-4
Printing Run: 5.500.000ex
Paper: P3 ( see paper Types )

1688 - 4F - 'Aanbidding der Herders'

INFO
Kerstmis ! Als bij toverslag wekt dit woord gevoelens van spontane toenadering ja... zelfs van broederlijke genegenheid onder alle mensen, goedheid en liefde jegens de evenmens en diepe verzuchtingen naar stil en sereen geluk. Met behoort tot de geplogenheden van de Regie der Posterijen het Kerstfeest telkens weer te herdenken door het uitgeven van een speciale postzegel. Hiertoe wordt steeds een motief gekozen uit de kunstwerken die nauw verband houden met het kerstgebeuren. Als thema voor deze speciale uitgifte viel dit jaar de keuze op het vermaard tableau van Hugo van der Goes "De Aanbidding der Herders ". Dit prachtig drieluik wordt gedateerd 1473-1475. Het centraal gedeelte stelt een kersttafereel voor, terwijl op de zijpanelen de opdrachtgever met zijn vrouw en kinderen zijn afgebeeld vergezeld van hun patroonheiligen. Uit het middenstuk van deze beroemde triptiek werd een fragment gekozen dat de basis zal vormen en als motief moet dienen voor de Kerstmispostzegel 1973. De indrukwekkende afmetingen en de meer dan levensgrote figuren van dit kunstwerk luidden bij de Vlaamse Primitieven een gans nieuwe stijl in. Het werd geschilderd in opdracht van Tommaso Portinari, vertegenwoordiger van de Medici te Brugge en was bestemd als versiering van de kapel Santa Maria Novella te Firenze. Dit meesterwerk oefende destijds een diepgaande invloed uit op de Florentijnse schilderkunst. Voor het ogenblik is het te bewonderen in het Uffizi Museum te Firenze. Tussen de andere kunstwerken valt het op door de zwierigheid van zijn stijl en de reële vormgeving. Hugo van der Goes was een groot kunstenaar wiens leven minder bekend is dan zijn werk. Geboren te Gent circa 1440 was hij een der eersten om de schilderkunst nieuw leven in te blazen door de beweeglijkheid van zijn figuren en de weerspiegeling van diep menselijke gevoelens. In 1467 werd hij meester van de kunstenaarsgilde in zijn geboortestad en later deken, van einde 1473 tot in 1475. Rond dat tijdstip nam hij zijn intrek in het Rood-Klooster in het Zonienwoud bij Brussel, waar hij in 1482 overleed na een langdurige ziekte. Tijdens de beeldenstorm in de XVIe eeuw werd een groot deel van zijn oeuvre vernield. Als voornaamste onder zijn gaaf bewaarde werken citeren we: – De Aanbidding der Herders - Uffizi Museum, Firenze; – De Aanbidding der Koningen - Staatliche Museen, Berlijn-Dahlem; – De Bewening van Christus - Kunsthistorisches Museum, Wenen; – De Dood van Maria - Groeningemuseum, Brugge; – Madonna en Kind - Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, Brussel. .

.

.

.

.

.